Seeds – VR

Carried out as part of two consecutive university courses, one in France and the other in Canada, Seeds is a project conducted in tandem with Ombeline Vautelet.

Seeds is a poetic virtual reality experience, imagined according to a twofold contemporary postulate: Humanity today bears witness to a detachment from nature, by moving ever closer to new technologies; new technologies which, by their very existence, participate, among other things, in the non-reversible exploitation of natural resources.

We therefore propose to respond to the following problem:

 

By what means can the public be truly made aware of ecology within a facility using immersive technologies?

The ecological issues being vast, we have chosen to get closer to agriculture, and the new methods and knowledge around it, which can be found in agroecology or permaculture. We have started a partnership with the Permaculture Farm of Rennes, in order to have a thorough follow up on what is being said in our project.

The Seeds experiment invites a spectator in a permaculture farm to follow a nitrogen atom in a complete cycle: from air to earth, then from earth to air.

The project is not yet complete. We have a lot of technical constraints. We were fortunate to be able to scan the permaculture farm using a LiDAR scanner, graciously lent by the Rennes surveyors from Quarta. We are currently optimizing, animating, and coloring 125 million points to display them thanks to the Unity3d engine, and its relatively new VfxGraph, GPU particle engine, to make everything viewable in VR, with a leap motion.

To accompany the project, I’m making haptic gloves for VR, and especially for VfxGraph, in my digital violin making course, at UDEM: See the project in details.

The videos opposite are test views made in unity last year.

 

Réalisé dans le cadre de deux cursus universitaires consécutifs, l’un en France, et l’autre au Canada, Seeds est un projet mené en binôme avec Ombeline Vautelet.

Seeds est une expérience de réalité virtuelle poétique, imaginée d’après un double postulat contemporain : L’humanité témoigne aujourd’hui d’un détachement de la nature, en se rapprochant de plus en plus des nouvelles technologies ; Nouvelles technologies qui, par leur existence, participent entre autres à l’exploitation non réversible des ressources naturelles.

Nous proposons donc de répondre à la problématique suivante :

Par quels moyens peut-on sensibiliser véritablement le public sur l’écologie au sein d’une installation utilisant les technologies immersives ?

Les questions écologiques étant vastes, nous avons choisir de nous rapprocher de l’agriculture, et des nouvelles méthodes et connaissances autour de celle-ci, que l’on peut retrouver en agroécologie ou encore en permaculture. Nous avons commencé un partenariat avec la ferme de permaculture de Rennes, afin d’avoir un suivi de fond sur ce que l’on raconte dans notre projet.

L’expérience Seeds invite un specta(c)teur au sein d’une ferme de permaculture, à suivre un atome d’azote dans un cycle complet : de l’air vers la terre, puis de la terre vers l’air.

Le projet n’est pas encore terminé. Nous avons beaucoup de contraintes techniques. Nous avons eu la chance de pouvoir scanner la ferme de permaculture à l’aide d’un scanner LiDAR, gracieusement prêté par les géomètres rennais de chez Quarta. Ce sont en tout 125 millions de points que nous sommes en train d’optimiser, d’animer, et de colorer afin de les afficher grâce au moteur Unity3d, et son relativement nouveau VfxGraph, moteur de particules GPU, pour rendre le tout visualisable en VR, avec un leap motion.

Pour accompagner le projet, je réalise dans mon cours de lutherie numérique, à l’UDEM, des gants haptiques pour la vr, et surtout pour le VfxGraph : Voir le projet en détails.

Les vidéos ci-contre sont des vues de test réalisées dans unity l’année dernière.